Färgkombinationer inom sminket

Det är ofta man får höra att en person med den ögonfärgen ska ha den färgen på ögonskuggan, en person med den ögonformen ska ha sminkat sig så osv.
Jag är av den åsikten att alla kan bära allting, bara man vågar.

Själv är jag ju blåögd med både grå och gröna inslag. Vad ska jag ha för färger? Jo, grönt, för att främhäva det blåa, samt bruna/gula toner. Varma färger helt enkelt.
Vad har jag? Allting... Finns nog inte många färger på ögonskuggor som jag inte har använt. Och i vilka kombinationer sen också. Ja, jag är ganska galen när det gäller smink iofs. Använder mina ögon mer som en tavelduk än som ögonlock :P Men det blir så mycket roligare att använda smink om man "leker" och vågar lite.
De gånger jag blir som mest nöjd med mitt smink är när jag inte har någon aning om vad jag ska göra. Då jag bara bestämmer mig för lite färger också får det bli som det blir.

Idag t.ex. ville jag använda en speciell färg ur min 100 palett. Den är lite guld/brons aktig (bronsfärgat med guldigt skimmer kanske är en bättre beskrivning). Sen bestämde jag mig för att matcha det med orange.
Här har ni slutresultatet


Det slutade med att bli orange, korall och brunt (den bronsguldiga syns inte så bra på bilden eftersom jag satte brunt över :P observera också att bilden är tagen 9 timmar efter och därför har det börjat gå bort lite)
Blev vilket fall som extremt nöjd, och lär väl göra den någon mer gång. Oftast blir det dock så med mina kreationer att jag inte gör dem fler än en gång.
Precis som en konstnär aldrig målar samma tavla mer än en gång.

Sen visst är det så att vissa färger framhäver andra, men jag tycker inte att man ska låsa in sig på en och samma färgkombination. Låt fantasin sprudla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0